Temagruppemøde – Alkohol
Information
Sted:
Phønix, Schacksgade 39, 5000 Odense C - Lokale 216
Tilmeldingsfrist:
24/10/2016
Kaffe fra kl. 9
På mødet sætter vi atter engang fokus på, hvordan det går med det opsporende arbejde i kommunerne.
- Hvordan kan vi sikre fastholdelse og forankring af tidlig opsporing af alkoholproblemer i forskellige afdelinger i kommunen?
- Hvad ’følger efter’ kompetenceudvikling af frontpersonale?
- Hvordan arbejder vi med inddragelse af det politiske niveau og ledelse på forskellige niveauer?
Vi undersøger bl.a. perspektivet hos de afdelinger, hvis medarbejdere arbejder med tidlig opsporing: Hvad kan få ledere til at tage beslutningen om, at medarbejderne skal opspore systematisk?
- Og hvad kan få dem til at tøve med at træffe denne beslutning?
Dagsorden
- Velkomst
- Evaluering af temagruppens arbejde, og hvordan skal vi arbejde næste år? v/ Anna Trolle Bendtsen
- Oplæg fra:
- Merete Soelberg, Gruppeleder på Plejecenter Skaghøj i Hammel i Favrskov Kommune, fortæller om opsporing af alkoholproblemer i Ældreplejen.
- Susanne Kirkegaard, Behandler i Skanderborg Rusmiddelcenter og fremskudt medarbejder i Skanderborg Jobcenter, vil fortælle om erfaringerne med den systematiske opsporing af alkoholproblemer og rusmidler i Jobcentret.
- Rie Toft og Anna Trolle Bendtsen, fra Frederiksberg Kommune, fortæller om evaluering af kursusforløb for frontmedarbejdere i kommunen, samt implementering af systematiske opsporing af alkoholproblemer ved Sundhedsplejens besøg i småbørnsfamilier.
- Gruppearbejde i forhold til områderne:
- Børne- og familieområdet/skoleområdet
- Jobcentre/private arbejdspladser
- Ældreområdet
- Ungdomsindsatser
- Opfølgning på gruppearbejdet v/Anita Hjort Rasmussen & Lotte Birk Godiksen
- Info om Respektkampagnen 2017 v/ Allan Jonas, Alkohol & Samfund
- Nyt fra Center for Forebyggelse i Praksis v/ Eva Burchard
- Evaluering af dagen og evt.
Læs mere
Lukket for tilmeldinger
Fristen for tilmeldinger er overskredet.
kontakt
Organisation
Frederiksberg Kommune